Over Ons

  1. Home
  2. |
  3. Over Ons
Solexpark
120 Klassiekers
Nostalgisch
Toebehoren
Mobiele
Technische Dienst
Reserve
Solexen
Veiligheid
en Rijcomfort
Horeca met
vele Terrassen

Solexverhuur Eindhoven al jaren een begrip!

Reeds vele jaren voorzien wij in Solextochten en complete arrangementen voor particulieren en bedrijven in de omgeving van Eindhoven. Met een eigen technische dienst in huis houden wij onze Solexen in prima staat.

Wij beschikken over ruim 120 klassiekers keurig bijgehouden, technisch in goede staat en eventueel (beperkt) over nostalgische toebehoren, zoals lederen jas of helm. De mobiele technische dienst staat klaar met reserve solexen om u te helpen bij stukken. De Solex kan daarom meteen worden ingeruild voor een rijdend exemplaar om uw tocht te vervolgen. Veiligheid en comfort: bij ons hoog in het vaandel.

Onze basis-startlocatie is gevestigd in het mooie natuurgebied bij Paviljoen Genneper Parken in Eindhoven. De tocht zal hier normaal gesproken ook eindigen. Deze horecalocatie met zijn vele terrassen biedt volop mogelijkheden om uw 'dagje uit' verder in te vullen met recreatie, groepsdiners of feestavonden. Het is overigens ook mogelijk om vanuit Valkenswaard te starten en te eindigen ('t Oude Wandelpark en de Venbergse Watermolen).

Regel uw fantastisch en ontspannen dagje uit dus snel bij Solex Verhuur Eindhoven!


SolexEindhoven.nl

32 km solextocht
120 solexen
6 arrangementen
3 startlocaties

Vragen, offertes en reserveringen

Voor vragen, offertes en reserveringen zijn wij iedere dag bereikbaar. U kunt bellen maar beter is direct een mailtje te sturen naar info@solexeindhoven.nl of om ons te benaderen via het contactformulier. Wij reageren binnen 24 uur op uw (aan)vragen, in het hoogseizoen vaak direct.
Telefonisch zijn we te bereiken op +31 (0)6 53985578 (maandag t/m zaterdag van 9:00-20:00 uur).

Contact

Historie
van de solex

Misschien hebben we het niet altijd in de gaten als we eenmaal die mooie solextocht aan het maken zijn maar de Solex kent een lange historie. In de oorlogsjaren, 1942 om precies te zijn, wordt een voorserie van de Solex door Franse ingenieurs met de naam Goudard en Menesson ontworpen die de merknaam Velosolex meegegeven wordt. Eerdere jaren, vanaf de periode rond 1918, wordt er druk geëxperimenteerd van een hulpmotor voorziene fietsen. Het bedrijf dat voor de productie van de motorisch aangedreven fietsen zorgt, is voornamelijk bekend als producent van carburateurs. In het jaar 1946 wordt er begonnen met 45 cc bromfietsen en vindt eindelijk de echte introductie plaats met het motorblokje type 129. We kunnen gaan Solexrijden!

Het is 1948 en Nederland verwelkomt het nieuwe wonder op twee wielen: de Solex. R.S. Stokvis & Zonen is de eerste importeur en deze krijgt vijf exemplaren van het Franse Velosolex voor 375 gulden per stuk. Vanwege het grote succes groeit de import, zeker wat betreft Solexrijden onder jonge vrouwen. Van export is daarom geen sprake. Een fabricageomgeving wordt opgezet waar de officiële Solex in licentie kan worden gebouwd: Eerst Nederlandse Autorijwiel Fabriek (ENAF) is de locatie waar Van der Heem NV de gewilde solexen voor Stokvis & Zonen maakt. Verder komt er een blad op de markt dat helemaal gericht is op de Solexrijder, genaamd “Op de Solex”. Diverse Solexclubs worden opgericht waarvan de leden door heel Europa toeren.

Eind jaren 60 is Motobecane de nieuwe eigenaar van de Velosolex en de Solex Flash (een versie met gewijzigde koeling) komt van de fabricageband gerold. De Flash leek op een gewone brommer maar was technisch toch opzienbarend genoeg om hier te vermelden. De bromfiets beschikte namelijk over cardanaandrijving, geforceerde ventilatorkoeling (tegen de rijrichting in) en om het geheel af te remmen een schijfrem op het achterwiel. De 49 cc motor leverde 1,4 pk bij 5000 toeren per minuut terwijl een 12% helling zonder trappen kon worden genomen.

Donkere Solex-tijden

Zijn er motorstoringen dan is de reparatie van het blok echter niet bepaald efficiënt te noemen. Daarom neemt de interesse af en na het uitbrengen van een snorfiets met aangepast vermogen koopt Yamaha de fabriek in Frankrijk (1983) die op dat moment failliet is verklaard. Donkere perioden breken aan, het doek valt in 1988 en de fabriek van Velosolex wordt helaas gesloten. Het duurt nog een aardige periode voordat het voormalig zeer geliefde Solexrijden een vervolg krijgt aan de hand van een buitenlands avontuur.

We springen even verder in de tijd. Halverwege de jaren 90 neemt een Franse importeur 60% van de resterende aandelen over en verhuist de productie naar Cyclon te Hongarije waar het type 3800 (1966) wordt geassembleerd, zo ook in Dong Tian te China. In 2005 wordt bekend dat het merk Solex nieuw leven ingeblazen krijgt dankzij Mopex, een Frans bedrijf waar de oude modellen worden geproduceerd. Om juridische redenen echter onder de merknaam Black 'n Roll.

Solexverhuur Eindhoven is gespecialiseerd in het verzorgen van Solex Tochten en Solex Arrangementen.

Verzend uw e-mailadres om onze nieuwsbrief te ontvangen.